maandag 15 augustus 2011

Vijf situaties


Om in te schatten wat het voor een pleeggezin betekent om een kind met een achterstand in de ontwikkeling op te nemen, vraagt men om een aantal situaties te lezen en de vragen te beantwoorden.

Ik lees de vijf situaties:
1.   Daantje (5) wordt geplaatst wegens lichamelijke verwaarlozing
2.   Annie (16 maanden) is seksueel misbruikt
3.   Filiz (13) is lichamelijk mishandeld
4.   Anton (11) is emotioneel verwaarloosd
5.   Carla (13) is seksueel mishandeld

Situatie 5 zet mij het meest aan het denken:

Carla werd vaak seksueel misbruikt door de vriend van haar moeder. Carla’s moeder is aan de drugs verslaafd en niet in staat haar te beschermen.
Gedrag: Carla is twee weken in het pleeggezin en is vijandig tegen de pleegmoeder. Ze probeert veel tijd alleen met de pleegvader door te brengen en hem te liefkozen. Ze heeft vaak last van nachtmerries waarover ze weigert te praten. Ze doet geen moeite om vrienden of vriendinnen van haar eigen leeftijd te krijgen.

Zou ik een dergelijke plaatsing in ons gezin aankunnen? Ik denk het niet. Het ‘liefkozen’ van de pleegvader stoort mij in de eerste plaats. Verder maak ik mij zorgen over de invloed die Carla zou uitoefenen op onze dochter. Ik vrees dat ik een dergelijke pleegplaatsing zou weigeren.

Bij de vraag: ‘hoe zou u als pleegouder een goede band met Carla kunnen krijgen’, schrijf ik ‘ik zou het niet weten. Ik heb rond deze materie weinig kennis en kunde’.

In de andere vier situaties verwacht ik vrij sterk te zullen staan om het kind in zijn ontwikkeling te helpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten