maandag 15 augustus 2011

Eerste bijeenkomst


Anna, ervaren pleegmoeder, en Elsie, medewerkster van de pleegzorgdienst, begroeten ons enthousiast. Terwijl ik rustig zit te wachten op de start, kijk ik even rond de tafel. Wat een bonte mengeling van mensen. Sommigen hebben het uiterlijk van alternatievelingen, anderen zien er juist burgerlijk uit, nog anderen lijken recht ‘van den akkere’ te komen.

Elsie gaat het rijtje af en vraagt aan iedereen om te vertellen wie ze zijn en waarom zij voor pleegouderschap kiezen. Het is boeiend om de beweegredenen van deze 17 mensen te horen en te toetsen aan mijn eigen motivatie. Je leest het goed: 17 mensen. Zeven koppels en drie alleenstaande dames. Je hoeft namelijk geen klassiek gezin te vormen om in aanmerking te komen voor pleegouderschap.

Ik bewonder de kracht van deze drie vrouwen, maar ik ben blij dat ik er niet alleen voor sta!

We komen vlug op gang en verwerken een kleine hoeveelheid theorie over het doel van pleegzorg en de criteria voor het pleegouderschap. Het thema van deze avond is ‘samenwerking’. In een eerste oefening krijgen we een kaartje met een beschrijving van een pleeggezin of van een pleegkind en mogen we op zoek gaan bij de anderen naar de beste ‘match’. Toevallig is mijn man ook mijn ‘match’. Hij is een Marokkaans kind dat graag samen met zijn broertjes en zusjes wil opgevangen worden. Ik ben een pleegouder met plaats voor meerdere kinderen.

Deze oefening werpt een hoop vragen op en is stof tot discussie. Ik meng mij er niet in omdat ik niet direct kan anticiperen op de toekomst. Veel factoren zijn afhankelijk van de situatie op het moment van de plaatsing. Hoe kan je daar in deze fase al een vast standpunt over innemen?

De volgende oefening is een case study, die we in groepjes bekijken vanuit verschillende standpunten. Ik zit in het groepje dat het standpunt van de pleegzorgwerker moet verwoorden. Eén dame heeft al veel ervaring met de opvang van jongeren en vertelt daar enthousiast over. Ik luister aandachtig naar haar anekdotes en naar de verschillende meningen van de groepsleden.

Het wordt een korte nabespreking, want de klok slaat onherroepelijk 22.30 uur.

We keren enthousiast huiswaarts.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten