maandag 15 augustus 2011

Streberke

We nemen een kijkje in de boekenrekken van de Kringwinkel. Mijn man toont me het boek ‘Over-opvoeden’. “Kijk,” zegt hij, “weer een opvoedboek, uitgegeven door Lannoo”.  Op dezelfde plank ontdek ik ‘Helpen bij verlies en verdriet’ van Manu Keirse.  “Waw,” zeg ik, “nu kan ik ook boeken uitlenen als ik ooit als pleegmoeder de zeven stap begeleid.” Dit ontlokt mijn man de opmerking dat ik een streberke ben. Klopt!

Over-opvoeden. Vragen we niet te veel van ons kind? Rosenfeld en Wise.
(Lannoo - ISBN 97-890-2094-536-2).

Psychotherapeut Alvin Rosenfeld en journaliste Nicole Wise sloegen de handen in elkaar voor het schrijven van dit boek, dat in Amerika een echte bestseller werd. Het onderwerp is dan ook iets wat vele mensen interesseert: onze moeilijkheden om kinderen (een beetje) los te laten, het over-opvoeden met andere woorden (hyper-parenting).

Net zoals we zelf van de ene afspraak naar de andere hollen, blijken we dat vaak ook van onze kinderen te verwachten. Dat wijzelf én de kinderen wellicht veel gelukkiger zouden worden met een wat minder druk bezet leven, daar staan we weinig bij stil. En precies die problematiek kaart dit boek op een interessante manier aan.




Helpen bij verlies en verdriet. Manu Keirse (Lannoo – ISBN 90-209-2693-4)

Helpen bij verlies en verdriet is een onmisbare gids voor al wie rouwende mensen en mensen met verdriet wil helpen. Het boek biedt vele bruikbare inzichten en is geïllustreerd met talrijke voorbeelden uit het dagelijkse leven. Naast verlies door de dood besteedt de auteur ook aandacht aan andere verliessituaties, zoals verlies van de gezondheid, van het werk, van een perspectief.

Helpen bij verlies en verdriet is een gids die thuishoort in elke huiskamer en op elke werktafel, niet om in één keer door te lezen, maar om telkens weer ter hand te nemen wanneer je geconfronteerd wordt met verdriet.




Dat dit boek van Manu Keirse niet om in één keer door te lezen is, ondervind ik na enkele tientallen pagina’s. Je zodanig verdiepen in verlies en verdriet dat het je deprimeert en je angstig maakt voor verlies, kan niet de bedoeling zijn. Ik leg het boek wijselijk weg.

1 opmerking:

  1. Je mag dan al een streberke zijn, 't werpt toch maar mooi zijn vruchten af!
    Hoed af voor je openhartige schrijfsels ... Zoen

    BeantwoordenVerwijderen